Monday, May 25, 2009

Evra tidak sabar halang Messi


MANCHESTER - Patrice Evra mengakui dia seram dengan tindakan Sir Alex Ferguson sebelum ini namun lega selepas bakal menikmati peluang untuk memegang peranan utama dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara Eropah awal pagi Khamis ini.

Pertahanan kiri berbangsa Perancis itu sekali lagi akan diberikan tugas untuk menyekat pemain berbahaya Barcelona, Lionel Messi di Stadium Olimpik Rome.

Tugas tersebut telah berjaya dilaksanakannya ketika United melepasi halangan juara Sepanyol itu dalam perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara Eropah tahun lepas.

Evra, 28, mengakui tidak ada sebarang persediaan istimewa untuk berdepan dengan pemain sayap Argentina itu tetapi merasakan bergandingan dengan Cristiano Ronaldo dan Wayne Rooney dalam latihan adalah persediaan yang betul.

"Messi merupakan pemain yang hebat. Saya akan menyekatnya sebanyak 10 kali tetapi jika saya gagal buat kali ke-11 dan dia menjaringkan gol, orang akan mengatakan saya bermain teruk.

"Saya perlu menumpukan sepenuh perhatian sepanjang perlawanan dan memenangi sebarang cabaran. Tahun lepas Ferguson memberitahu saya boleh memberi kemenangan buat United. Saya begitu bangga dengan kata-kata tersebut.

"Ferguson percaya kepada kami tetapi dia suka memberi kata-kata yang akan memberi keyakinan buat kamu. Saya tidak mahu mengecewakan dia atau rakan-rakan lain," kata Evra.

Evra telah menjadi salah seorang pemain hebat di posisi pertahanan kiri sejak menyertai United dari Monaco pada 2006 dan Ferguson tidak sangsi bahawa pemain Perancis itu mampu menyekat Messi.

"Ketika kami menentang mereka tahun lepas kami terpaksa mengharapkan prestasi Patrice Evra dan kali ini sekali lagi kami mengharapkannya.

"Patrice merupakan pemain bola sepak yang hebat, dia pantas. Anda memerlukannya untuk menyekat Messi kerana dia sungguh pantas," kata Ferguson.

Pemain United tetap menganggap Ferguson tidak terlalu baran sejak kebelakangan ini, walaupun sesekali dia naik angin yang mengingatkan kembali kisah lalu yang mengkaitkannya dengan 'rawatan pengiring rambut'.

Namun Evra masih lagi menganggap pengurus United itu menimbulkan suasana yang menakutkan dalam bilik persalinan.

Bekas pemain Monaco itu mengalami pengalaman pertamanya akibat sikap baran Ferguson ketika United tewas 2-1 kepada Arsenal pada 2007.

"Saya telah melihat dia seperti 'pengering rambut', bukan saya seorang sahaja tetapi satu pasukan.

"Saya masih ingat ketika kami tewas dua tahun lalu kepada Arsenal, apabila Thierry Henry menjaringkan gol di minit-minit terakhir.

"Saya ingat dia akan mati. Wajahnya bertukar menjadi merah. Ia membuatkan saya takut. Dia memang sukar dijangka.

"Mereka menceritakan kepada saya tentang pengering rambut tetapi saya tidak pernah melihatnya. Namun selepas melihatnya, saya begitu terkejut.

"Dia akan pergi ke mana sahaja, di padang latihan dan bilik persalinan.

"Dia suka berada bersama pemain. Dia seperti datuk kami.

"Dia akan mempertahankan sesiapa sahaja dan mahu semua orang menghormati jersi Manchester United.

"Dia seorang yang penyayang apabila anda buat apa yang dia mahu. Dia sangat suka apabila orang menghormati jersi Manchester United.

"Selepas itu anda akan menjadi kawan baik kepada pengurus. Bagaimanapun anda perlu bekerja keras setiap hari untuk memastikan anda tidak mengecewakan dia," kata Evra.

Evra juga kagum dengan kemampuan Ferguson untuk memastikan skuad yang besar ini sentiasa gembira dan dia merasakan suasana yang dicipta oleh pengurusnya itu menghidupkan semangat berpasukan yang digunakan di mana sahaja.

"Tidak akan ada pengurus sepertinya. Pengurus yang mampu menguruskan 24 pemain terkenal.

"Saya bermain untuk Perancis. Pada satu ketika, anda tidak bermain anda tidak akan gembira. Ketika bersama Perancis sebelum perlawanan (pemain yang tidak bermain) akan berasa sedih dan mereka tidak berkata 'ayuh rakan-rakan, anda perlu menang'.

"Bersama Manchester United, apabila seseorang pemain tidak beraksi termasuk pemain legenda, Ryan Giggs, mereka masih lagi berkata, 'ayuh rakan-rakan, kami mahu anda menang'.

"Mereka berkata begitu menerusi perasaan yang mendalam, bukan kerana mereka mahu menunjukkan mereka sebagai rakan-sepasukan yang bagus. Inilah yang membezakannya.

"Ferguson memastikan satu pasukan merupakan bintang, bukan hanya seorang pemain sahaja yang bergelar bintang. Itulah rahsianya," kata Evra.

Evra percaya Thierry Henry akan cergas menjelang perlawanan Rabu ini dan dia berasakan bekas pemain Arsenal itu tidak boleh dipandang ringan.

"Thierry merupakan pemain yang luar biasa. Ketika tahun pertamanya di Barcelona ramai orang beranggapan dia sudah hilang sentuhan, kariernya sudah berakhir.

"Tetapi musim ini dia menjaringkan banyak gol. Dia telah beraksi di sebelah kiri. Bagi saya, dia merupakan pemain yang hebat sama seperti dia beraksi di Arsenal.

"Semua orang bercakap tentang Messi tetapi anda juga perlu memberi tumpuan kepada Henry dan Andres Iniesta," kata Evra. - AFP

No comments:

Post a Comment